Wat is de Promptersmethode?

De Promptersmethode is een voor iedereen praktisch toepasbare analysemethode voor ‘ongewenste’ houdings- en gedragsaspecten op de werkvloer. Voor afdelingen, teams, maar ook voor individuele medewerkers. Met de Promptersmethode krijg je inzicht in dié aspecten waarmee je snel en doelgericht veranderingen voor elkaar krijgt. De Promptersmethode geeft je meer kennis en inhoud over de beste oplossingen en verbeterkansen bij een organisatieprobleem. Daarmee krijg je inzicht in een breed scala aan verandermogelijkheden. Juist voor die situaties waarbij de organisatie verwacht dat gedrag en houding van het team en de individuele teamleden veranderen.

PROMPTERS: EEN STAPSGEWIJS PROCES MET VEEL IMPACT
De Promptersmethode heeft een bedrijfskundige benadering waarbij juist de aspecten op het vlak van human capital en gedrag de inhoud bepalen. Hiermee belichten we verschillende facetten van organisatie- en teamontwikkeling en persoonlijke coaching:

  • Psychologie & human resources
  • Intuïtie & leiderschap
  • Economie & trends
  • Strategie & management
  • Teamwork & innovatie
  • Conflictmanagement & communicatie

Dat is de kracht van de Promptersmethode. Die telkens bewijst dat hij effectief werkt, tot volle tevredenheid van onze opdrachtgevers en deelnemers. Dat maakt het een uniek programma wat je nergens anders vindt. Kijk welk Promptersprogramma bij jou past.

MEER KANS OP SUCCES MET PROMPTERS
Met de Promptersmethode maak je een slimme en complete analyse van de huidige en gewenste situatie. Daarmee ben je beter voorbereid op jouw klus of opdracht: de uitdaging om verandering in gang te zetten. Een goede analyse zorgt immers voor een grotere kans op succes. En medewerkers die meer betrokken en tevreden zijn. Met een beter resultaat als eindopbrengst.

NIEUWE MOGELIJKHEDEN MET PROMPTERS
Prompters biedt je nieuwe mogelijkheden om met jouw medewerkers of klanten samen te werken. Als je de Promptersmethode inzet, geeft je dat niet alleen meer kennis en een nieuwe aanpak. Maar ook een ander, sterker gezicht naar buiten toe. Die nieuwe inzichten dragen namelijk ook bij aan hoe je je werk doet. En hoe anderen jou zien. Professioneler en meer succesvol.

HOE WERKT DE PROMPTERSMETHODE?

Stap 1: focus op bestaande situatie.
De bestaande situatie van het team of de afdeling binnen de organisatie is het uitgangspunt. Dat wat er is. We noemen dit de output. Wij zien dit als dat wat voor iedereen zichtbaar en voelbaar is, dat wat men ervaart. Maar ook dat deel van de opbrengsten waar je aan merkt wanneer het ‘hart van de organisatie niet klopt zoals je wilt dat het klopt’. De output is niet wat je wilt en/of verwacht.

Stap 2: analyse van input en processen
Vervolgens analyseren we met de Promptersmethode wat nu precies die mismatch in de output veroorzaakt. Dit is een combinatie van de input gecombineerd met de processen die daar een rol in spelen.

De input zijn die aspecten binnen de organisatie die samen bepalen hoe krachtig of onmachtig een groep of afdeling is. Denk hierbij aan bepaalde cultuuraspecten maar ook aan de teamverantwoordelijkheid en de rollen die daarbij horen. Vanzelfsprekend breng je ook de thema’s diversiteit, persoonlijkheden, waarden en ambitie in kaart.

Je analyseert ook welke procesonderdelen te weinig aandacht krijgen en welke beter benut kunnen worden. Maar ook wat daarvoor nodig is Denk aan hoe het team of de organisatie veranderingen oppakt. Ook communicatie en leiderschap spelen vanzelfsprekend een beslissende rol. Net als hoe men omgaat met macht en conflicten. Op het vlak van de individuele medewerker zijn de onderwerpen emoties, motivatie en de perceptie onder andere van belang. Je onderzoekt hoe de medewerker zich uit en of dit bij de verwachtingen past. Als dit niet zo is, onderzoek je natuurlijk hoe dit komt.

Stap 3: het veranderplan
Uiteindelijk zorgt al deze informatie voor een helder beeld van hoe de afdeling, groep of individuele medewerker nu functioneert en hoe dit is ontstaan. Direct op de analyse sluit het veranderplan aan. Daaruit blijkt nu duidelijk welke aanpassingen zinvol kunnen zijn binnen de input- en proceskant om de output naar het gewenste niveau te brengen.

Stap 4: actie
Alle opbrengsten van stap 1, 2 en 3 breng je samen naar het actieplan. Daarmee start je samen met jouw klant of afdeling de actiefase. Daar stopt ook ons aandeel. Je gaat geheel naar eigen inzicht verder met de uitvoering van jouw opdracht. Als je de Promptersmethode inzet, heb je een extra tool die ervoor zorgt dat je kans op succes groter is.

Enthousiast? Kijk gelijk welk Promptersprogramma bij jou past. Er zijn namelijk 3 verschillende programma’s waarmee je direct aan de slag kunt. Bij ieder onderdeel krijg je specifieke tools, tips, stappenplannen en opdrachten, afhankelijk van welk programma je kiest.

Blijf op de hoogte!

Blijf altijd up-to-date rondom alle ontwikkelingen binnen Prompters. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang geregeld een inspirerend artikel in je mailbox. Plus de uitnodigingen voor alle meetups.