Oplossing bij conflict

Op deze manier haal je winst uit een conflictsituatie

Niemand zit te wachten op conflicten. Er hangt een negatief sfeertje omheen. Want: ruzie, botsing, strijd, meningsverschillen en andere minder positieve kwalificaties. Over het algemeen zijn mensen bang voor conflictsituaties. En vermijden ze die liever. Er zit ook een positieve kant aan een conflictsituatie. Die geeft ook ruimte om ‘de lucht te klaren’, opnieuw over dingen na te denken en het anders te doen. Laten we het daarom eens van die andere kant bekijken. Op welke manieren haalt u juist winst uit een conflictsituatie? 

Zo wordt een meningsverschil geen conflict

Conflicten en tegenstellingen horen bij het leven. Waar mensen samenwerken, ontstaan onvermijdelijk spanningen en meningsverschillen. Dat hoeven nog niet direct conflicten te worden. Meningsverschillen kunnen namelijk ook leiden tot nieuwe gezichtspunten, andere invalshoeken en vernieuwende gedachten. Hoe voorkomt u met houding en gedrag dat een meningsverschil een conflict wordt? 3 tips: 

  • Zoek niet direct de tegenstellingen en vergroot deze niet uit. Zoek juist overeenkomsten.
  • Laat het meningsverschil niet onbesproken of verergeren. 
  • Probeer er samen uit te komen. En doe dat ook vanuit de wil om het samen te doen. 

6 tips voor als er toch een conflict is 

  • Luisteren is de beste grondhouding. 
  • Leg de standpunten helder en eerlijk op tafel. Niet agressief of verwijtend, maar vriendelijk en oplossingsgericht. 
  • Tegenstellingen worden meestal verschillend ervaren. Dat vraagt om tact en inlevingsvermogen, zowel voor de spreker als de luisteraar. 
  • Bekijk het conflict onbevangen en van verschillende kanten. Ieder mens heeft recht op zijn eigen waarheid.
  • Stel eventueel aanvullende vragen om de kern van het probleem helder te krijgen. 
  • Blijf bij het onderwerp van het conflict en trek het niet te snel in de persoonlijke sfeer. 

Voorkom dat het door emoties uit de hand loopt

Waar gaat het meestal verkeerd? Dat is wanneer emotie een rol gaat spelen. Zelfs de overhand krijgt. Voorkom dit dus. Stel uzelf steeds de vraag: ‘Waar gaat het om?’ Blijf rustig en gun de ander de tijd. Geef elkaar de ruimte om emoties als boosheid en verdriet te uiten. Bedenk: het leven is geven en nemen. Geef daarom liever iets toe. Of probeer afstand te nemen van een aantal wensen. Probeer met elkaar tot een heldere eenduidige formulering van de oplossing te komen. Check de samenvatting van de afspraak. 

Een stevige nieuwe basis na een gezamenlijke oplossing

Loste u het conflict samen op? Dan heeft u het gemeenschappelijke doel bereikt. Sta daarbij stil, feliciteer elkaar daarmee. Uw gezamenlijke blijdschap is een goede basis om samen verder te gaan. U bent vanaf dat moment beiden verantwoordelijk voor het succes van het vervolg. Er is nu verbinding in plaats van verwijdering. Ga het direct ‘samen’ doen. Zo bereikt u meer. En het potentiële conflict is opeens een nieuwe kans. Wanneer u een conflict ziet als iets dat nu eenmaal bij het leven hoort, maakt u het ook niet groter dan het is. 

Waarom liever confronteren in plaats van vermijden? 

Meestal is de oorzaak van conflictvermijding de angst dat het uit de hand loopt. Maar juist vermijding leidt tot ongewenste situaties. Conflictvermijdend gedrag:

  • maakt u ziek;
  • haalt ieder gezond relativerend vermogen uit uw omgeving en;
  • maakt de mensen waarmee u creatief en positief moet samenwerken tot passieve en ongewenste slachtoffers.

Er zijn namelijk genoeg praktijkvoorbeelden die dit illustreren. Van mensen die elkaars vrienden of prettige collega’s waren. Maar ‘de zaak de zaak lieten’ en de essentie niet bespraken. En uiteindelijk als vijanden tegenover elkaar stonden. Het oorspronkelijke meningsverschil groeide uit tot een levensgroot en volgens hen onoplosbaar conflict. Met onoverkomelijke tegenstellingen. Beide partijen hadden medestanders om hen te helpen wanneer de strijd zou losbarsten. Vaak slechts toeschouwers die onbedoeld en ongewild in het strijdkamp waren ingedeeld. En met de eenzijdige lezing van de één of de ander geen weg wisten. Zij voelden zich ongemakkelijk om pion in de strijd te zijn. Met de essentie van het conflict hadden zij immers niets te maken. Wie een ander op deze manier gebruikt, maakt zich schuldig aan psychische mishandeling. 

Voorkom dat u het slachtoffer wordt van conflictvermijding

Aan de ene kant ontloopt u misschien liefst het risico op een confrontatie. Aan de andere kant wilt u toch uw gevoelens van verdriet of teleurstelling uiten. U gaat de confrontatie niet aan, maar zoekt naar andere manieren om uw gelijk te halen. Dat is een energieverslindende bezigheid. Negatief en ziekmakend. Altijd op zoek naar een manier de ander op een indirecte wijze duidelijk te maken dat u niet met zich laat sollen. Altijd op zoek naar een mogelijkheid het de ander betaald te zetten. Dit alles heeft echter een averechts effect. U bent niet meer spontaan, betrouwbaar en gericht op gemeenschappelijkheid. De relatie met uw collega of partner heeft een knauw gekregen. Dat doet pijn. Maar u verbijt de pijn als een gekwetst mens. Uiteindelijk wordt u zelf het slachtoffer. En een relatie die best een stootje had kunnen hebben, raakt (mogelijk onherstelbaar) beschadigd. 

Met deze houding en gedrag een succesvol resultaat

Basishouding: eerlijkheid

Wees eerlijk naar uzelf en uw omgeving. U kunt niet iedereen te vriend houden. Houd liever uzelf te vriend. U hoeft niet altijd iedereen tevreden stellen. Waarom wilt u altijd als vriendelijk en makkelijk bekendstaan? Uit angst voor kritiek of afwijzing? Nergens voor nodig. U hoeft het niet iedereen volledig naar de zin te maken. Laat dit uw basishouding zijn. 

Gedrag: oprecht en rechtvaardig

Wanneer u dit alles bedenkt, laat dan uw gedrag oprecht en rechtvaardig zijn. Voorkom spanning en ga met zelfvertrouwen te werk. Spreek u genuanceerd maar tegelijk onomwonden uit over uw visie op de zaak. De één is verbaal sterker dan de ander. Laat u daar niet door (mis)leiden. Schrijf desnoods uw belangrijkste argumenten op. Het is goed sociaal en gericht op vriendschap te zijn. Het is echter asociaal als u mensen niet eerlijk behandelt. 

Aanpak: zoek de verbinding maar spreek u duidelijk uit

Leg de tegenstelling helder op tafel. Zeg niets waar u zelf niet achter staat.  Wees ook niet verhullend. Wat u onbesproken laat, maakt het later alleen maar moeilijker. Wring u niet in allerlei bochten maar spreek heldere en duidelijke taal. Vriendelijk, gericht op de oplossing en zelfverzekerd. Dan zoekt u in plaats van afstandelijkheid juist de verbinding. Daarmee bewijst u uzelf en de ander een geweldige dienst. 

Ing. Hans J. Klaasse MBA CMC Certified Management Consultant (OOA) Gecertificeerd en geregistreerd Mediator (ADR) en Certified Conflict Coach (ICR)

 

Wil je ook aan de slag met Prompters? Of wil je zelf Prompters-professional worden? Kijk snel welk van onze programma’s bij jou past.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug Verder

Blijf op de hoogte!

Blijf altijd up-to-date rondom alle ontwikkelingen binnen Prompters. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang geregeld een inspirerend artikel in je mailbox. Plus de uitnodigingen voor alle meetups.